5 tips til at blive online meningsdanner

7. november 2017 blogs Facebook Guides Kommunikation Nyhedsformidling Presse Social Medier Strategi 0
Chib Pressebureau arbejder med kommunikation, formidling og medieomtale

1. Sæt mål

Hvorfor er det overhovedet, du gerne vil have dine meninger ud i offentligheden? Det er væsentligt at gøre sig nogle tanker om, før du begynder arbejdet med at blive en online meningsdanner.

Et mål kunne for eksempel være at få flere følgere på dine profiler, at komme i medierne, blive kendt for din eller virksomhedens faglighed eller få gennemført en konkret sag. Med tydelige mål er det nemmere at holde sig ajour løbende samt justere din strategi undervejs.

2. Find ud af, hvem du vil tale til

Hvem du gerne vil gøre dig synlig overfor – med andre ord: Hvem er din målgruppe? Jo mere snæver den er, des lettere er det at kommunikere målrettet til den.

Hvis det eksempelvis er de lokale politikere, kan din målgruppe være hele kommunens lokalpolitikere, men måske mere specifikt de politikere, som beskæftiger sig med netop dét område, du selv gerne vil markere dig indenfor.

3. Vælg din stil

Hvilke værdier vil du gerne afspejle og udsende til offentligheden? Du bør overveje temperamentet og din personlighed i din kommunikation – både skriftligt og mundtligt, hvis du for eksempel laver videoer. Måske skal du kommunikere med et glimt i øjet, være socialt indigneret eller den, der skaber overblik?

En person er mere troværdig og indbydende end en virksomhed, så sørg for ikke at gemme dig og dine budskaber bag et firma eller en organisation, men brug dig selv og sæt ansigt på dine holdninger.   

4. Brug de sociale medier strategisk

De platforme, du skal være aktiv på, afhænger af hvem din målgruppe er. Hvis det er virksomhedsledere eller politikere, nytter det ikke at bruge alle kræfterne på Snapchat.

Sørg desuden for at luge ud i billeder, opslag og delinger, der kan virke kompromitterende.

Find ud af, hvilke hashtags der er de mest brugte i den branche, du gerne vil være tydelig i. Det kan du for eksempel gøre ved at se på, hvad de personer, du selv følger, bruger af hashtags.

5. Let journalisters arbejde

Producer små historier, som ‘sælger’ dit budskab på en kort, præcis og interessant måde på dine sociale platforme. Det gør arbejdet lettere for pressen, da den nemt kan bruge din opdatering som inspiration til en historie eller som led i en.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *